Briefe von Vincent van Gogh / Vincent van Gogh – The letters

Vincent van Gogh letterWenige Künstler haben das Bild des wahnsinnigen Genies so geprägt wie Vincent van Gogh. Sobald dieser Name fällt, denkt man an Sonnenblumen, an Sternenhimmel – aber auch an ein abgeschnittenes Ohr und einen hungerleidenden Künstler, der zu Lebzeiten kaum etwas verkaufte und der durch seine Post-Impressionistischen Bilder dennoch zu einem der wichtigsten Wegbereiter für die späteren Expressionisten und Fauvisten wurde.

Ich bin mit großer Begeisterung auf die Sammlung der Briefwechsel Vincent van Goghs gestoßen, die im Internet frei zugänglich sind. Sich in die Korrespondenz dieses Malers zu vertiefen ist faszinierend. Ich fand (bisher …) keine Spur von Wahnsinn in den Briefen, dafür aber eine sensible Seele mit beeindruckender Beobachtungsgabe; einen Künstler, der mit großer Ernsthaftigkeit an seinen Werken arbeitete.

Mir persönlich gibt dieser Einblick in ein solches Leben sehr viel. Es ist, als würde man diese Ausnahmepersönlichkeit still begleiten und dabei staunend ganz viel einfach nur durch Beobachtung und Zuhören lernen. Zugleich zeigt sich oft eine große Wärme in den Briefen, die mich lächeln ließ.

Diese virtuelle Schatzkiste ist deshalb die heutige Empfehlung des Blauen Salons für alle, die Vincent van Gogh einmal aus ganz anderer Warte erleben möchten. Und als kleinen Vorgeschmack zitiere ich hier einen Auszug aus einem Brief an seinen Bruder Theo van Gogh, geschrieben im Juni 1888 aus Les Saintes-Maries-de-la-Mer.

I took a walk along the seashore one night, on the deserted beach. It wasn’t cheerful, but not sad either, it was — beautiful.

The sky, a deep blue, was flecked with clouds of a deeper blue than primary blue, an intense cobalt, and with others that were a lighter blue — like the blue whiteness of milky ways. Against the blue background stars twinkled, bright, greenish, white, light pink — brighter, more glittering, more like precious stones than at home — even in Paris.

So it seems fair to talk about opals, emeralds, lapis, rubies, sapphires. The sea a very deep ultramarine — the beach a mauvish and pale reddish shade, it seemed to me — with bushes. In addition to half-sheet drawings I have a large drawing, the pendant of the last one.11

More soon, I hope. Handshake.

 Ever yours,

Vincent

Vincent van Gogh – once his name is mentioned, one thinks of sunflowers or starry nights – but also of an cut-off-ear. He’s the starving artist who hardly sold anything but became one of the most important precursors for Expressionists and Fauves.

I highly recommend the correspondence of Vincent van Gogh which can be found on the Internet for free. It's fascinating to delve into the letters
of this great painter. I found (so far ... ) no trace of madness, but a sensitive soul with impressive powers of observation; an artist who worked on
his paintings with great seriousness. For me, this insight is absolutely inspiring. It's like going for a walk with this exceptional personality and
learning a lot through observing and listening. 

Have a look at thisvirtual treasure chest when you're interested in van Gogh. Here's an excerpt from a letter to his brother Theo, written in June
1888 from Les Saintes-Maries-de-la-Mer.
I took a walk along the seashore one night, on the deserted beach. It wasn’t cheerful, but not sad either, it was — beautiful.

The sky, a deep blue, was flecked with clouds of a deeper blue than primary blue, an intense cobalt, and with others that were a lighter blue — like the blue whiteness of milky ways. Against the blue background stars twinkled, bright, greenish, white, light pink — brighter, more glittering, more like precious stones than at home — even in Paris.

So it seems fair to talk about opals, emeralds, lapis, rubies, sapphires. The sea a very deep ultramarine — the beach a mauvish and pale reddish shade, it seemed to me — with bushes. In addition to half-sheet drawings I have a large drawing, the pendant of the last one.11

More soon, I hope. Handshake.

Ever yours,

Vincent

 

 
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